Razlozi za nadu

Piše: Silva Vrdoljak, hagioasistentica

Kada samo pomislite ili izgovorite riječ „društvo“, poštovani čitatelju, koje su vam prve misli koje su proizašle iz vaše svakodnevnice, iz iskustva vašeg svakodnevnog života ?
Upravo je to pitanje bilo pokretač jednog manjeg osobnog istraživanja na duhovno-antropološkom području čovjeka. Ankete su pokazale da većina ispitanika ima iskustvo sukoba sa samim sobom, drugima, društvom i „cijelim svijetom“. Njihova iskustva su rastrganost, nesklad i nejedinstvo, doživljaj osobne nemoći usred nesigurnosti življenja u kompleksnim strukturama društva te kao da „nema ničeg jednostavnog“ u našim interpersonalnim odnosima.

Čitajući ankete moja prva misao je bila: odakle su proizašli njihovi odgovori i riječi? Iz kojih uzroka? Odakle su proizašle njihove oštećenosti i ranjenosti: roditelji, obitelj, vrtić , škola, prijatelji, crkveno okruženje, cjelokupno društvo!?

Jasno se očitovalo da u ovom rascjepkanom postmodernom vremenu postoji pozadina koju mi ne vidimo jer nismo je svjesni. Postali smo vrlo ranjivi, a to znači nesigurni. Umoran i uznemiren čovjek više nije tako očaran ni rezultatima znanosti i tehnike. Površnost i provizornost slušanja, razumijevanja, doživljaja i iskustva postaju kao „normalne gorke ili slatke“ stvarnosti i na području tehničke komunikacije. (usp. npr. „love bombing“)

Kompleksnost i grubost svakodnevnice drži nas „na površini“ jer „tko još uvijek uspijeva pronaći sebe samog u moru problema i pitanja koja nam se svakim danom nameću i koja nas muče?“ – riječi su mnogih osoba. Ako su kod većine osoba takva iskustva, tada je to nesporno vezano uz činjenicu da se u našem društvu očituje čvrsto definirana egzistencijalna patnja. Ljudi doživljavaju da gube osobnu orijentaciju jer kao da nitko ne odgovora na njihova osobna pitanja. Odgovori društvenih i crkvenih struktura te političara gube se u općenitostima i kao da se ne tiču realnog i stvarnog života pojedinca i njegovih problema. Brojne kulturne i društvene tradicije su se izgubile tako da su mnogi ljudi ostali „bez korijena“ te su u potrazi za istima postavljajući si neprestano pitanje „Tko će mi pokazati čvrste temelje za moj život?“

Očituju se razni putovi traganja za istinom o čovjeku, za istinom o sebi. U toj potrazi za čvrstim temeljima ograničen i ranjen čovjek poseže za onim što je na dohvat ruke, nešto što nudi „instant“ brze odgovore, nudi nešto što mu se sviđa. To „nešto“ daje osjećaj opuštanja koji umiruje i daje spokoj, daje ugodna duhovna iskustva i olakšanje. Iskustvo rada s osobama u potrebi potvrđuje da je upravo površnost iz koje proizlazi manjak istinite spoznaje, izvor mnogih ljudskih pogrešnih opredjeljenja čiji su rezultat bolne posljedice za čovjeka osobno, ali i za njegove bližnje i okolinu.

Iz odgovora sudionika ankete uočeno je da svatko reagira na svoj način: netko nemoćno, prazno, bez perspektive, ravnodušno, defetistički, a netko agresivno s puno grubih riječi. Nekolicina je izrekla „da treba pronaći novo rješenje s ciljem suradnje među ljudima.“
Jedno je ipak svima zajedničko: traže se razlozi za nadu i izlaz jer nemoguće je izdržati u životu bez cilja, perspektive i bez pogleda na budućnost.

Razlozi za nadu

  • Duhovno-antropološka istina o čovjeku je da se čovjek može oporaviti, može biti zdraviji, te promatrajući čovjeka kao projekt možemo reći da on može biti zdrav. Svjedoči nam to neuništiva nada i vjera da su mogući bolji svijet i duhovno zdrav čovjek.( usp. T. Ivančić, Hagioterapija u susretu s čovjekom ) On je ono što može biti i što izražava preko čežnji, nastojanja i vapaja. Te sposobnosti su mu dane od Stvoritelja, te je čovjek sposoban sve više usvajati život, svestranije spoznavati, dobivati sve veće snage za nošenje sa osobnim problemima i patnjama, sposoban je kreirati, opredijeliti se za dobro i istinu, za zdravlje.
  • Život mora imati neki sadržaj. Ne može se ići nikuda i ne može se ne imati kamo poći. ( usp. T. Ivančić, Povratak nade ) Stajanje na mjestu je najteže. Ne možeš, poštovani čitatelju, vječno sebe samosažaljevati, negodovati i optuživati druge. Ako se ozdravi i duhovno osposobi čovjekova spoznaja i njegovo htjenje, tada je moguće da čovjek transcendira prijevare i nepravde, napade i laži i uvidi da jedino u istinitoj spoznaji i moralnoj odluci te svrsihodnom djelovanju njegov mir, zadovoljstvo i dostojanstvo.
  • Da bi čovjek mogao biti ispravan, prema kršćanskoj filozofskoj antropologiji, njegova se spoznaja treba ravnati po Logosu, jer je on krajnji kriterij istinitosti čovjekove spoznaje. Istina dolazi od Logosa, a duh osposobljava čovjeka da slijedi nadahnuća Istinitoga. Duh osposobljava čovjeka da spoznaje istinu, da je izražava govorom i da po njoj djeluje.
  • Istina nije samo u spoznaji nego i u volji. Tek kada smo se odlučili za istinu, ona nam je postala transparentna. Bezbrojni ljudi su se odijelili od istine Logosa, te su izgubili kriterij istine i upali u razne ideološke zablude. Svaka ideologija onemogućava istinu o čovjeku i Stvoritelju. Svjedoci smo tomu osobito u današnje vrijeme kada se ideološki želi promijeniti antropologija čovjeka.
  • Slično se događa kada čovjeka razni interesi sprječavaju da se odluči za istinu. Odlučuje li se za kratkotrajne interese, tada se udaljava od stvarnosti ali i egzistencije. Čovjekove odluke za vrednote, za pravdu, mudrost, razboritost, jesu odluke koje ga čine sigurnim i sretnim. (usp. T. Ivančić, Dijagnoza duše i hagioterapija – Kršćansko filozofska antropologija )
  • Što je temeljno, poštovani čitatelju? Istina da se svi okrenemo Logosu od koga dolazi istina da bi mogli promijeniti koncepciju svoga povjerenja i svoga shvaćanja i gledanja na život. Pitanje: postoji li za mene bezizlazna situacija ? Zaista govori imam li temeljno povjerenje ili temeljno nepovjerenje u Apsolutni bitak. Posljedice su da nama ne može pomoći Stvoritelj sve dok gledamo Njega kao polovicu svoga života, a zlo i nesreću kao drugu polovicu života.

Uistinu, čovjek ne bi izdržao da mu nije darovana nada, ali u „sjemenu“. A nada se rađa u istini o čovjeku koja dolazi od Logosa, od Isusa iz Nazareta. Bez Njegovih informacija čovjek ne zna istinu o sebi, o svijetu, patnji i boli, nadi. Ozdravljati duhovno-antropološka oštećenja, ranjenosti i patnje u biti znači „probuditi“ nadu jer ona je istinita, a to znači realna. Nada je snaga u bolesti, ona postaje sposobnost naše duše kada je oživljena Duhom, ona daje snagu da ćemo stići do zdravlja, ona je pogled preko očaja i besmisla.

Jesmo li svjesni da nam je dano da se iz svih padova podignemo ?

Total
0
Shares
Prev
PROMATRATI SVIJET

PROMATRATI SVIJET

Tomislav Ivančić, snimka Minute za tebe, od dana 5

Next
U korizmu sa Tomislavom Ivančićem

U korizmu sa Tomislavom Ivančićem

Križni put “Pođi za mnom“, Tomislav Ivančić Postani svjestan da je


Ovaj sadržaj je besplatan. Ako želite pročitati više sadržaja, odnosno cijeli časopis možete se ovdje pretplatiti  za tiskano ili online izdanje. Na taj način postajete i podupiratelj Zaklade hagioterpaija dr. Tomislav Ivančić te pridonosite razvoju hagioterapije i ostvarenju naše vizije.

Možda će vas zanimati