Prosvjeta iz jedne druge perspektive (prvi dio)

Piše: Ljerka Jurkić, prof. hrvatskoga jezika

Tko je učitelj?

Od prvoga dana svoga rada u prosvjeti (a tu sam oko 32 godine) doživljavam koliko je to veličanstven i zahtjevan poziv. 

Zašto veličanstven i zahtjevan?

Zato što sam čovjek, a čovjek nije mehanizam, nije računalo. Čovjek je osoba koja je, za razliku od biljaka ili životinja, svjesna sebe, ali i osobe koja joj stoji nasuprot i s kojom može komunicirati. 

Čovjek ima ne samo biološki i psihički nego i duhovni život i ako ne poznaje zakonitosti duha, tj. antropološke razine, on ne zna kako izaći na kraj s primjerice vlastitom nesigurnosti, tjeskobom ili strahom. U manjku povjerenja u dobro i manjku osnovne sigurnosti nema snage ispuniti životne zadaće i razvijati se u svom pozivu. 

Naravno, ni mene ništa od navedenog nije mimoišlo. Što me spasilo? Svjesna odluka za dobro i svjesno očekivanje dobra u svom životu. Tako je počeo moj rast. Uvidjela sam da imam nevjerojatnu sposobnost, moj život ne ovisi prvenstveno o okolnostima života ili mišljenju drugih ljudi, nego o tome kako se ja iznutra postavim, o tome kakve ja odluke donosim. Riječ je o nutarnjem čovjeku i njegovoj nutarnjoj slobodi. Ako se otvaram svojim odlukama apsolutnoj Dobroti, onome koga filozofija zove bitak, postajem osoba puna povjerenja, doživljavam da sam sigurna i da ima Netko tko me uvijek štiti i tko je uvijek na mojoj strani. Uviđam da sam biće koje neizmjerno nadilazi sebe, vrhunsko i jedinstveno u svom postojanju, pa tako i pozivu. Tada postajem svjesna vlastitog dostojanstva, kao i dostojanstva svoga učiteljskog poziva.

Postajem osmišljena osoba, kreativna i sposobna prenijeti učeniku ne samo znanje nego sam život, tj. svu onu dobrotu i ljepotu koju sam sama pronašla.  

Čovjek isijava ono što je u njemu“, rekao je utemeljitelj hagioterapije, prof. Tomislav Ivančić

To sam iskusila u svom radu s mladima u učionici. Ako sam sama u negativizmu i mraku, to prelazi na njih, ako sam pravedna, strpljiva i čovjekoljubiva, to se poput sunčeva svjetla prelijeva na njih. Kad učenici osjete tu dobrotu, počinju i sami rasti i postaju suradnici učitelju, a to se onda vidi i u njihovim rezultatima. 

Prema tome, svaki povrijeđeni učitelj koji istovremeno doživljava da je ugroženo dostojanstvo njegova poziva zna da nije stvar tek u novcu. 

U pitanju je čovjek koji čezne razvijati se neprestano, u pitanju je intelektualac koji svakodnevno živeći s mladima neposredno doživljava da čovjek nije samo na razini razuma, on ima sposobnost više spoznaje, proniče duhovnu, a ne samo materijalnu stvarnost i prepoznaje znakove vremena. 

On je čovjek koji doživljava osobu i čezne razumjeti učenika pred sobom, ali i pomoći mu. Buntovnik postaje kad mu se nameću površne reforme koje nude metode, a istovremeno nisu kadre prepoznati važnost osobnosti učitelja.

Vrijeđa ih dok im se govori o učeniku kao središtu obrazovnog sustava, a istovremeno se zaboravlja da su upravo učitelji oni koji su svojom osobnošću povezani s učenikom.

Učitelj čezne kritički promišljati i biti slobodan od tuđeg mišljenja. Kao što učenik u njemu želi pronaći suradnika tijekom učenja, tako i on očekuje suradnički odnos i uvažavanje umjesto naredbi i nametanja sumnjivih rješenja kad je u pitanju obrazovna reforma.

Prema tome, rješenje svih nesporazuma kad je u pitanju prosvjeta upravo je u odgovoru na pitanje: tko je to zapravo čovjek.

Čovjek nije mrtva materija, nije biljka ni životinja, on se svojim pitanjima i odgovorima izdiže iznad svega i uporno traga za odgovorima. On se pita odakle je, kamo ide, zašto postoji, što mu je činiti, kako biti slobodan, kako ostvariti smisao života, kako pronaći Stvoritelja i kako naći mir savjesti i mir od smrti.
Tomislav Ivančić: Roditelji, učitelji i učenici

 Nastavlja se… 

Link na knjigu u web shop:

Total
0
Shares
Prev
OBITELJ U KAPITALIZMU

OBITELJ U KAPITALIZMU

Iz arhive, piše:dr

Next
Primjena teorije u praksi

Primjena teorije u praksi

Piše: Tomislav Brejar Mora se znati tko je gazda!


Ovaj sadržaj je besplatan. Ako želite pročitati više sadržaja, odnosno cijeli časopis možete se ovdje pretplatiti  za tiskano ili online izdanje. Na taj način postajete i podupiratelj Zaklade hagioterpaija dr. Tomislav Ivančić te pridonosite razvoju hagioterapije i ostvarenju naše vizije.

Možda će vas zanimati