Razgovor s Emilom Božikovim
Razgovarao:Robert Šimić

Nakon stručnog skupa ravnatelja osnovnih škola Hrvatske „Ravnatelj pred
izazovima novog vremena
“, održanog u Solarisu u blizini Šibenika potkraj
listopada ove godine, uspio sam za razgovor zamoliti Emila Božikova, ravnatelja
osnovne škole Brodarica i predsjednika Udruge ravnatelja osnovnih škola
Hrvatske za Šibensko-kninsku županiju.

Iako vjerojatno nije čest slučaj da učitelji intervjuiraju ravnatelje, ipak sam se na taj zadatak dao u cilju promicanja kvalitetnih promjena u našem školstvu.

Koji su izazovi pred kojima se ravnatelji danas nalaze?

Izazovi za ravnatelje počinju od trenutka ulaska u ured. Ti izazovi mogu biti
formalni ili neformalni, unutar škole ili izvan nje. Kako bi na njih mogao kvalitetno odgovoriti, ravnatelj se, kao i zaposlenici u drugim područjima, mora stručno usavršavati. Kod usavršavanja je naglasak na trajnosti. Zato je Hrvatska udruga ravnatelja osnovnih škola (HUROŠ) u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje i organizirala ovaj stručni skup.

Promjene u hrvatskom školstvu i za ravnatelje donose neke novosti. Kako se oni
suočavaju s njima i što smatrate bitnim u tim promjenama?

Novim zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama, koji je na
snazi od 1. 8. 2008., ravnatelji nisu zadovoljni. Točnije, nisu zadovoljni dijelovima
toga Zakona, osobito onim dijelom koji se odnosi na višu stručnu spremu. Naime,
dosadašnji će ravnatelji moći raditi do 31. 12. 2011., a potom ići u reizbor. Od tog
datuma oni s višom stručnom spremom više neće moći biti ravnatelji. Taj će problem vjerojatno biti riješen time što će navedeni rok biti produžen do 1. 1. 2015. Spomenuti ravnatelji moći će se doškolovati do tog novog roka i to u RH. Trenutno ravnatelji mogu završiti diplomski studij u BiH. Također, nije riješen ni status ravnatelja. Taj posao zahtijeva profesionalizaciju.U tom su se smislu počele izdavati licence za ravnatelje, a Zakon o tome trebao bi doživjeti izmjene i dopune.

Jedan od predavača na stručnom skupu bio je i prof. dr. Tomislav Ivančić. Zašto?

Prof. Ivančić sigurno je jedan od najvećih, ako ne i najveći autoritet na području ne samo filozofije i duhovnosti već i šire. Svojim predavanjima potiče ljude na to da život shvaćaju na drugačiji način. Svojim javnim djelovanjem iznimno utječe na sve ljude te smatram važnim da ga čuju oni koji sudjeluju u odgoju novih naraštaja. Njegova je pouka poput hrane za izgladnjelu dušu.

Koliko je danas odgoja i mudrosti u školi?

Škola je neizostavno i odgojna ustanova, i sigurno joj je potrebna mudrost, osobito ravnateljima, u većoj mjeri nego što je sada slučaj. To su kvalitete koje se mogu postići i stručnim usavršavanjima. Status ravnatelja posve je drugačiji nego prije, npr. 20 godina; ravnatelj je i menadžer svoje škole, a to u uvjetima recesije nije lako. Potrebno nam je puno mudrosti.

Vaša je škola uključena u program Comenius. Kakav je to projekt i što vrijedno donosi školi?

Da, uključeni smo u Comenius program koji je potprogram u programu cjeloživotnog učenja u koji se ubrajaju još i programi Leonardo da Vinci, Erasmus i Ludwig. Cilj Comeniusa je mobilnost, tj. komunikacija odgojno-obrazovnih ustanova i njihovih djelatnika, a sve u interesu zajedničkog nastupa na svjetskom i europskom tržištu rada i razmjene iskustava.