Meditacija za tebe – Tomislav Ivančić

Tomislav Ivančić, iz knjige Ostati uspravan

BUDI RAME DRUGIMA

Depresija je poznata bolest u povijesti čovječanstva. Biblija je opisuje na razne načine. Psalmi su puni primjera o depresiji, o tome kako život ljudima postaje odvratan, kako su sami sebi teški, hvataju ih strah i nevolja, nalaze se u tjeskobi, tmini i muci, te im se čini kao da je Bog od njih sakrio svoje lice.

Velikane Biblije obično držimo ljudima koji nisu bili u nevoljama koje danas proživljavamo. No to nije istina. Upravo je obratno. Sjetimo se da je Isus iz Nazareta uzeo na sebe sve naše grijehe, bolesti, rane i muke. Bio je nama u svemu jednak, osim u grijehu. No ako nije griješio, ne znači da nije nosio naše bolesti i posljedice grijeha, rane i tjeskobe. Dovoljno se podsjetiti kako ga evanđelisti opisuju u Getsemaniju gdje su ga uhvatili strah i tjeskoba i bilo mu je toliko teško da je krvavi znoj izbio na njegovo lice. Slične su muke proživljavali velikani Biblije, a posebice proroci. Dosta je sjetiti se barem nekih, pa da nam oni pomognu kako da iziđemo iz svojih žalosti tjeskoba, muka i pomisli da nema izlaza.

Prorok Ilija bio je sklon depresivnim i maničnim stanjima. Sav je gorio od oduševljenja i sreće, bio je pun snage i sigurnosti, a onda su se opet u njemu pojavljivali tjeskoba, strah, muka, bijeg, želja da se ubije. Sjetimo se jednog slučaja. Ostao je sam. Svi su se drugi proroci s narodom klanjali poganskim bogovima. Štovali su Baala, boga susjednih naroda. Ilija se odlučio razračunati s tim prorocima. Okupio je narod i proroke i rekao im da naprave žrtvenike svome bogu Baalu, a on će napraviti žrtvenik Bogu Jahvi. Neka stave žrtvu, a onda od boga traže da spusti oganj s neba te žrtvu spali. Iako su Baalovi svećenici dozivali, počeli se čak i parati noževima u znak odanosti bogu Baalu, nebo se nije javljalo. Nikakav oganj nije silazio i oni su uvidjeli da Baala nema. A onda je Ilija napravio žrtvenik, okružio ga jarkom punim vode, prelio žrtvu i žrtvenik vodom i tada zamolio Boga da ga spali. I Bog je poslao oganj, spalio žrtvu, a ujedno osušio i svu vodu. Tako je narod vidio da je samo Ilija prorok pravoga Boga.

No tada je Izebela, koja je štitila Baalove svećenike, poslala Iliji glasnika s porukom da će ga dati ubiti, kao što je on poubijao Baalove svećenike. Umjesto oduševljenja zbog pobjede, Iliju je obuzela tjeskoba. Ostavio je slugu i pobjegao daleko u pustinju. Strah ga je tjerao, no osjetio je da neće moći pobjeći. Evo kako to doslovce opisuje Sveto pismo: “A sám ode dan hoda u pustinju: sjede ondje pod smreku, zaželje umrijeti i reče: ‘Već mi je svega dosta, Jahve! Uzmi dušu moju, jer nisam bolji od otaca svojih. Zatim leže i zaspa.” Iliju nije obuzela samo teška depresija, nego čak i samoubilačke misli. On reče Bogu: “Uzmi dušu moju.” No tada se uočava zbog čega su njegove misli tako teške: “… jer nisam
bolji od otaca svojih” – reče Ilija. Grižnja savjesti, dakle. Pomisao na to je li imao pravo poubijati svećenike i proroke, te na to da ga čeka pravedna kazna od kraljice Izebele, a nije bio siguran ni je li ispravan pred Bogom. Imao je osjećaj da ga je i Bog napustio. Zato mu je rekao da ga više ne muči, neka uzme njegovu dušu. 

No upravo to što je zavapio Bogu donosi mu spas od depresije i samoubojstva, jer mu dođe anđeo i reče “Ustani i jedi.” Kraj njega je bio kruh i vrč vode. Pio je i legao. Anđeo mu se zatim i drugi put javlja te traži od njega da jede, jer ide na dalek put. “Ustao je”, kaže Sveto pismo, “jeo i pio.” Potom je hodao četrdeset dana i četrdeset noći sve do Božje gore Horeba. Što nam govori ovaj tekst o proroku Iliji? Gotovo svakog čovjeka ponekad obuzme depresija. To se obično dogodi ljudima koji su mnogo napravili, majci koja je rodila puno djece, mužu koji je napravio važne stvari u poduzeću, čovjeku koji je činio puno dobroga, nekome za koga nam se čini da je živio svetim životom, a sada kao da propada.

Gdje je izlaz? – Kao kod Ilije proroka. Pojesti nešto, popiti, dopustiti Bogu da te tješi, dopustiti nekom čovjeku da ti dođe kao anđeo i kaže: jedi i pij! No zatim treba početi moliti. Uspinjati se na Božju goru znači moliti i moliti, možda i četrdeset dana i četrdeset noći, mirno, spokojno, ustrajno, dokle god se u čovjeku ne uspostavi duhovna snaga koja će i tijelu i psihi dati snagu da ne bude tragična.

No bolesnik obično ne može moliti sam; potreban mu je netko s kim će moliti. Evanđeoska služba svakoga čovjeka jest da drugome pomogne moliti, ući u Božju stvarnost, upijati Božjega Duha te se tako nahraniti i napiti Božje snage koja će ga izvesti iz tjeskobe. Zanimljiv recept iz Svetog pisma kako čovjek može izići iz mraka na svjetlo. Važno je početi to odmah prakticirati. 

https://hagio.hr/uncategorized-hr/klub-podupiratelja-zaklade-tomislav-ivancic-za-2023/

Total
0
Shares
Prev
Dođi i vidi

Dođi i vidi

Piše: Krešimir Stjepan Pećar U petak 17

Next
Temelji čovjekovog života

Temelji čovjekovog života

Piše: Kristina Jurković Što je to što mi je kao čovjeku najbitnije?


Ovaj sadržaj je besplatan. Ako želite pročitati više sadržaja, odnosno cijeli časopis možete se ovdje pretplatiti  za tiskano ili online izdanje. Na taj način postajete i podupiratelj Zaklade hagioterpaija dr. Tomislav Ivančić te pridonosite razvoju hagioterapije i ostvarenju naše vizije.

Možda će vas zanimati