Roditelj, odgojitelj, učitelj – vrhunska zvanja i poslanja

Piše: Ana Perišić, hagioasistentica CHT-a Split

Roditeljstvo bi trebalo biti izdvojeno jer je najvrednija uloga koju svaki čovjek za života treba. Roditelji su donositelji samog postojanja i čuvari odrastanja mlade osobe – oni su „kolijevka” ljubavi i povjerenja, prvoga djetetovog doživljaja vrijednosti. No budući da je bitna pomoć za prevladavanjem mogućih patnji iz djetinjstva i odrastanja, kao i nužan poticaj za razvoj mlade osobe, uočava se potreba za drugim „pomagačkim” djelatnostima. Stoga su odgojitelji i učitelji najvažnije društveno zvanje. Odgojitelji su oni koji brinu i odgajaju u jaslicama i vrtićima, ali i oni koji djeluju u ustanovama socijalne skrbi te udomiteljskim obiteljima, nadomještajući roditeljsku skrb. Učitelji su bitni jer je djeci već prvo razdoblje života prijelomno za spoznaju o osobnoj originalnosti – konkretnoj talentiranosti i mogućnosti povjerenja u drugu osobu s kojom je u suživotu. Kako bismo u ovim zahtjevnim vremenima nanovo uočili vrijednost tih zvanja, podsjetit ćemo se što je prof. Ivančić rekao o njima.

„Nema sumnje da je prosvjeta najvažnija obveza svakog društva. Ona odgaja i uči buduće članove društva i nositelje odgovornih javnih službi u društvu. Zato prosvjeti treba svestrano pomagati da bude svjesna svoje zadaće i sposobna joj odgovoriti.” Jasan je profesor u predgovoru svoje knjige Roditelji, učitelji i učenici – Hagioterapija prosvjete, no dodaje: „Prosvjetni djelatnici ni u kojem slučaju ne mogu zamijeniti roditelje, nego na temelju, koji su roditelji, mogu graditi unošenje znanja u djecu.” I snažno naglašava: „U prosvjeti su važni djelatnici. Djeca upijaju živu osobu, njezino vladanje, odijevanje, govor, etičnost i odnos prema njima. Ona daleko više usvajaju ličnost prosvjetnog djelatnika, nego ono što on govori.” Može se iščitati da je na ovom tragu i odnos dijete – roditelj, stoga nam je imati na umu da samo stalnim vlastitim obratom možemo biti osposobljeni za tako važnu životnu ulogu. Evo malog poticaja:

Prvo što je nužno sebi posredovati, predočiti, biti toga svjestan jest temeljna istina:

  1. vrijediš jer si iz Dobrote stvoreno biće (Stvoritelj, bitak je apsolutna stvarnost, punina dobrote, ljubavi, istine, ljepote od koje i zbog koje čovjek živi);
  2. nigdje u svijetu ne postoji nitko kao Ti, originalan/na si i neponovljiv/a, te time i vrijedan/na;
  3. u toj originalnosti „krije se sjeme” Tvojega zvanja koje razvijaš samo osobnim prihvaćanjem te trudom oko istoga.

Drugo, ostavi si vremena i propitaj svoje biće:

Što je čežnja Tvojega srca, što ćutiš kao svoje zvanje? Ako je odgovor biti roditelj, odgojitelj ili pak učitelj, odluči se svjesno, „gledajući sebe iznutra”, za donošenje neupitne odluke – jer Tvoj darovani talent traži odaziv: „da”.

Podsjeti se svih vrijednosti tvojega zvanja, gledaj u to dobro koje odazivom možeš postići, koliko mladih ljudi usrećiti. Ponavljaj si svoju odluku dok se nanovo, snažnije ne „upiše u memoriju” Tvojega bića. Budući da djelujemo iz onoga za što se odlučujemo, važno je osobno se podsjećati i odlučivati za Stvoriteljev plan za naš život.

Treće, bez povjerenja nemamo snagu darivati se. A povjerenje je najčešće ranjeno jer nama nije pružena bezuvjetna ljubav. Da to ne postane začarani krug, ponovo si predoči svoju temeljnu vrijednost – čiji/a si, te se odluči za apsolutnu slobodu kada nema smisla držati uvredu u svome srcu i mislima. Praštanje je „lijek” uskraćenom i narušenom povjerenju:

  1. donesi odluku za izdizanje iznad tuđe uvrede jer naš problem jest što zbog te zloće počinjemo sebe smatrati bezvrijednom osobom;
  2. traži i za sebe oproštenje jer pristaješ na tu neistinu i jer počinješ odbacivati uvreditelja, s vremenom se „zatvaraš” za novo povjerenje;
  3. osvijesti istinu da si od Ljubavi stvoreno biće, ali da je i uvreditelj stvoren od iste te ljubavi, stoga spoznaja da povjerenje koje nema u sebi nije Ti mogao ni pružiti – požali i sebe i njega;
  4. od danas očekuj samo dobro, otvori svoje srce za novo povjerenje, suživot; daj si priliku za nov početak.

Djeca trebaju naše kontinuirano antropološko ozdravljanje i duhovni – vrijednosni – razvoj, jer samo ono dobro koje nosimo u sebi možemo im dati. Trebamo im!

Put u zdravlje čovjekova govora

Total
0
Shares
Prev
NEPOZNATI AUTORI PIŠU KNJIGU O PREZBIJU

NEPOZNATI AUTORI PIŠU KNJIGU O PREZBIJU

    Pripremila: Lidija Krolo Ovih nekoliko komentara koje sam odabrala

Next
Kako sam hagioterapijom uspostavila nov, zdrav i cjelovit odnos s majkom? – iskustvo hagioterapije

Kako sam hagioterapijom uspostavila nov, zdrav i cjelovit odnos s majkom? – iskustvo hagioterapije

  Istinitost podataka jamči centar koji je iskustvo ustupio


Ovaj sadržaj je besplatan. Ako želite pročitati više sadržaja, odnosno cijeli časopis možete se ovdje pretplatiti  za tiskano ili online izdanje. Na taj način postajete i podupiratelj Zaklade hagioterpaija dr. Tomislav Ivančić te pridonosite razvoju hagioterapije i ostvarenju naše vizije.

Možda će vas zanimati